Piero Fornasetti är kanske mest känd som en av den internationella designvärldens främsta namn, men han har en mångsidighet som omfattar i stort sett alla estetiska discipliner. Hans kreativa uppslag tycks komma ur en aldrig sinande källa och han anses vara en av designhistoriens mest produktiva personer, med över 13 000 föremål med hans signatur. Denna mångsidighet är utgångspunkten för Fornasettis designkoncept, som i mångt och mycket framstår som en filosofisk reflektion över hur det är att vara människa under 1900-talet.
Piero Fornasetti föddes 1913 i Milano och han var staden trogen under större delen av sitt liv. Milanos dualitet, med sina historiska monument kombinerade med ett modernt kommersiellt centrum, var en viktig inspirationskälla i Fornasettis skapande.
Fornasetti började sin bana med konststudier på Accademia di Brera i Milano 1930 som han avslutade i förtid 1932 efter missnöje med undervisningen. Han började istället att studera konsthantverk, men fortsatte att måla i stort sett hela sitt liv. Hans debut skedde i gränslandet mellan måleri och konsthantverk med tryckta sidenscarfar på designutställningen Milanotriennalen 1933, vilket väckte arkitekten Giò Pontis uppmärksamhet. Ponti var en av dåtidens främsta kulturpersonligheter och även redaktör för tidskrifterna Domus och Stile, där Fornasetti blev publicerad.
1940 befann sig Italien i krig och Fornasetti bosatte sig i Schweiz 1943–1946, där han kom att fokusera sitt intresse för teckning, vilket resulterade i bland annat en lysande svit av självporträtt.
Ett år efter krigets slut, 1946, återvände Fornasetti till Milano där han återupptog samarbetet med Ponti. Tillsammans skapades ett oförglömligt antal möbler som designades av Ponti och dekorerades av Fornasetti. 1949–1952 utvidgades detta samarbete till att också omfatta hela inredningsuppdrag för bland annat Casino San Remo och kryssningsfartyget Andrea Doria.
Efter samarbetet med Ponti kom Fornasetti 1950–1952 att vidareutveckla sin egen bildvärld, inte bara på möbler och inredningar, utan också på tallrikar, koppar och en mängd andra vardagsföremål. 1951 tillkom den första tallriken i serien Tema e Variazioni (Teman och variationer) med operasångerskan Lina Cavalieris ansikte i olika skepnader, vilket blev ett av Fornasettis mest framgångsrika motiv.
Han öppnade sin egen butik i Milano under 1950-talet med syftet att nå ut till en större, internationell publik i enlighet med tidens anda att göra designen mer demokratisk. Det blev grunden för ett internationellt genombrott under 1960-talet.
Efter flera lysande decennier hamnade företaget på 1970-talet i en kris, som dock skulle bli kortvarig. Postmodernismens intresse för dekoration och storytelling lyfte fram Fornasetti som en viktig förebild. Sonen Barnaba Fornasettis inträde i företaget 1982 var också en viktig händelse. Barnaba vidareutvecklade faderns bildvärldar och kom att arbeta med utställningsproduktioner som curator. Detta har resulterat i en mångfald av Fornasetti-utställningar över hela världen, bland annat en stor retrospektiv utställning på Victoria&Albert i London 1991–1992. Efter Pieros död 1988 tog Barnaba över det kreativa ansvaret, en roll han besitter än i dag.
Utställningstiteln FORNASETTI Inside Out Outside In syftar på den flödande kreativitet och rika fantasi som kommer från konstnärens inre, men också hur han med teknisk skicklighet bearbetar sina visioner till att gestalta den moderna verkligheten. Denna dubbla rörelse är central i Fornasettis hela konstnärskap.
Utställningen pågår till den 26 januari 2020. Utställningen är ett samarbete mellan Artipelag och Fornasetti.